Bankomat „zjadł” pieniądze? Reaguj!

Koniec roku to czas wzmożonych wydatków i zakupów. W grudniu wydajemy więcej pieniędzy, to jasne. Niestety, w tym czasie także więcej ich „tracimy” w wyniku błędów systemów transakcyjnych. Scenariusze mogą być różne. Przy próbie wypłaty z bankomatu, ten się wyłącza i nie wydaje gotówki? To się zdarza.  Transakcja taka może zostać zaksięgowana, mimo, że pieniędzy nie wydano. Co wtedy robić?

Jak najszybciej zacznij działać. To z jakiego bankomatu pobierałeś gotówkę nie ma znaczenia – o całej sytuacji musisz niezwłocznie poinformować swój bank. Możesz to zrobić, składając reklamację.

Jak złożyć reklamację w banku?

Proces składania reklamacji niezależnie od okoliczności jest taka sama, a klientowi umożliwiane są różne ścieżki jej złożenia:

  • w formie pisemnej i wysłania jej pocztą lub dostarczenia kopii do oddziału banku
  • ustnie w oddziale banku
  • telefonicznie za pośrednictwem infolinii
  • online, poprzez bankowość elektroniczną

Co napisać w reklamacji?

By bank nie mógł podważyć naszej reklamacji, musi ona zawierać szereg informacji, które pomogą bankowi w weryfikacji, czy opisana przez nas sytuacja miała miejsce. Zanim odejdziemy od maszyny, która nie wydała nam naszych pieniędzy, zapiszmy lub sfotografujmy  numer seryjny bankomatu oraz (jeśli to możliwe) treść komunikatu, który pojawił się na ekranie w chwili awarii. Nie ma co prawda takiego wymogu, ale ułatwić to może weryfikacje banku. Do tego koniecznie zamieścić należy datę i godzinę dokonywania transakcji.

Ile trwa rozpatrywanie reklamacji?

Bank rozpatruje reklamację w czasie 30 dni od jej złożenia. Czas oczekiwania może jednak ulec zmianie i zostać wydłużony na przykład o kolejne dni, ale nie powinien przekroczyć 60 dni. Tak długi czas oczekiwania na rozpatrzenie reklamacji wynika z samego procesu weryfikacji zgłaszanego problemu.

Ten czas potrzebny jest dla sprawdzenia okoliczności i weryfikacji urządzenia. Operator najpierw sprawdza zapis pracy bankomatu i transakcji z danego dnia, następnie podliczy gotówkę w urządzeniu, by sprawdzić, czy nasze pieniądze, nie zostały cofnięte i stanowią nadwyżki.
Jeśli bankomat nie wypłacił nam pieniędzy, to najprawdopodobniej zostały one zatrzymane w drodze z kasety nominałowej, gdzieś w środku maszyny, a to oznacza, że w trakcie rozliczenia bankomatu powinna się pojawić nadwyżka, tzn. po jego otworzeniu powinno się okazać, że jest w nim więcej pieniędzy, niż wynikałoby to z sumy wszystkich przeprowadzonych transakcji. Jeśli tak faktycznie będzie, to pieniądze po prostu wrócą na nasze konto.